lørdag 17. juli 2010

Bali rundt paa 6 dager

Runden paa Bali med GAP-gjengen virker mye lengre enn den har vaert. Ikke fordi det ikke har vaert moro, for det har det saa absolutt! Men vi har farta mye og gjort veldig mye. Lite tid til aa kjede seg m.a.o.

Gjengen er kjempegrei, aldre fra 19-38, flesteparten er paa min alder og er jenter som reiser alene. Naa er vi tilbake der vi startet for 6 dger siden, i Sanur - men paa et annet hotell. siste kveld for 7 av oss, saa kommer det 4 nye naa ikveld.

Ikke mye aa si om Sanur og den foerste kvelden, men siden da har vi vaert i Ubud 2 dager, Lovina 2 dager og Kintamani 1 dag. Vi har tatt buss mellom plassene, og stoppet paa div. tempel og annet paa veien. Mye flott aa se!

Tanah Lot - hindutempel ute paa en stein i havet. Undertegnede er ifoert religionstilpasset antrekk.




En hinduistisk ofring, med roekelse, div blomster og froe ++, samt litt godteri- til aandene. Disse ble lagt frem paa bakken og ved statuer flere ganger om dagen.

Ubud er det kulturelle sentrumet, innlands paa oeya. Der fikk jeg med meg Monkey Forest (kjempefint, apene drev med litt mye rart men) og rafting - whoohooo! Nesten alle i gruppa ble med paa det sistnevnte. Jeg og romvenninna mi Charlotte datt ut i det foerste og stoerste stryket (relativt ubehagelig) - noe guiden vaar synes var utrolig morsomt og fortalte om til alle de andre guidene vi moette paa vei nedover elva. Etter det stryket var raftingen ikke saa raa, men framkalte nok adrenalin til at det holdt for aa si det saann! Det beste var egentlig omgivelsene - jeg har aldri sett saa vakker jungel foer. Det som er litt synd er at jeg ikke torde ofre kameraet mitt, saa jeg har ingen bilder... Det var helt fantastisk, helt jadegroent og frodig, med lianer hengende ned over alt og iguaner som solte seg ved bredden. Den foerste kvelden i Ubud gikk med til en bedre middag med ferske scampi og chilling paa reggaebar og sheisha-bar (sheisha + vannpipe - nei ikke noe tobakk eller anna grums). Den andre kvelden var vi paa show med tradisjonell Kecak Fire Dance etterfulgt av pizzamiddag som vi venta 2 timer paa.


Statuer i Monkey Forest, Ubud





Mr. Laid Back


Kecak Fire Dance - fyren i hestekostyme jogga rundt og trampa paa gloedende kokosnoettskall paa slutten av showet.



Hagen paa hotellet vaart i Ubud fortjener en plass i albumet.


Neste stopp - Lovina, paa nordkysten. Paa vei dit besoekte vi to templer, det ene av dem det mest kjente paa Bali, ved en innsjoe. Fremme i Lovina ble vi oppgradert til en resort som var relativt luksurioes. Stranda var ikkeno spes, og full av plagsomme selgere, og det var ca 40 grader ved bassenget men veldig fint. Joern ble nesten overfalt da kan viste moderat interesse for varene til en av selgerne. Vi hadde en full snorkledag med helt fantastisk snorkling og indonesisk lunsj (steke nudler eller ris + kylling), det eneste som dro litt ned var all soepla paa stranda der vi gikk i land... Men under vann var det helt utrolig. Den foerste plassen var ved et saakalt drop-off, en plass der det plutselig blir veldig dypt. Spennende, og utrolig fargerikt. Jeg saa min foerste havslange, en liten svart og hvit kar. Jeg snorkla saa mye at oynene mine hovna opp og jeg saa ut som en overtroett ugle i flere timer etterpaa. Paa kvelden festa vi litt, vi testa ut det lokale ildvannet paa en reggaebar med skikkelig bra live musikk. Vokalisten trodde nok jeg var interessert i han fordi jeg tok bilde av dem, for han fulgte sjenert etter meg hele kvelden etterpaa. Han het Agum eller noe i den duren. Artig kar! Dagen etter var det opp og hoppe supertidlig for aa dra paa delfincruise, noe som vi hadde faatt beskrevet som ok men kanskje ikke supert. Det stemte. Hundre-og-oert-og-foerti baaterjaget rundt etter delfinene, og den saakalte "dansingen" deres var naar de tok sats og hoppa for aa dykke dypt og stikke av fra baatene. Men - soloppgangen var helt nydelig!



Meg og noen av gruppa ved Ulun Danu Lake Temple



Jentene mine Charlotte og Michelle, en bartender og meg, i Lovina



Flyter rundt litt etter snorkling ved Menjangan utenfor Lovina



Avkobling paa Aditya Resort i Lovina

 
I fjellbyen Kintamani maatte jeg droppa aa bli med paa morgenklatring opp vulkanen Mount Batur (der han svensken datt nedi for en tid siden), for jeg var blitt forkjoela pga AC'n i Lovina som plutselig sto paa 18 grader og full vifteguffe foerste natta. I Kintamani bodde vi paa et merkelig, gudsforlatt hotell, likt det i "The Shining". Hoeydepunktet var vel egentlig aa faa litt tid til en bedre frokost med banan-pannekake og litt avslapping ved det noe gjengrodde bassenget - paa tross av konstant minaret-gauling grunnet en eller annen hoeytid.


Mount Batur fra Kintamani


Paa vei tilbake til Sanur stoppa vi hos en organisasjon for utviklingshemmede balinesere. Det var en sterk og roerende opplevelse. Gladere folk har jeg ikke sett. Bali er svaert hinduistisk, og alle former for utviklingshemminger blir sett paa som daarlig karma, og baade de utviklingshemmede og gjerne familiene deres, blir isolert og gjemt bort fra resten av samfunnet. Organisasjonen drives av balinesere og for en stor del av de utviklingshemmede selv. De har ulike hemninger, fysiske og/eller psykiske, men alle driver de med en eller anne form for haandverk. Og de tar mer enn gjerne imot besoek, som de underholder med den stoerste iver. De sang, danset og spilte for oss, inkludert en rullestoldans - og Joern fikk plassert en tromme i fanget og invitert med i ensemblet. Alle oss i gruppa fant noe vi ville kjoepe inne i verkstedet deres, og det var ganske saa roerende aa see hvor glade de ble naar noen plukket ut akkurat det de hadde laget. Jeg var litt stille og tankefull paa bussen etterpaa, mest imponert av hva de har faat til. For en fantastisk plass.



Dans


Tilbake i Sanur var det farvel med noen fra reisefoelget, inkludert Joern, og heihei til noen nye som skulle bli med til Lombok.

2 kommentarer:

  1. Endelig e bloggen oppdatert!! Det har æ venta på :) :)
    Høres ut som du har d suuuupert vennen!! Ååååå, får opplev masse! Herrlich!
    Vi har d ganske så bra vi å ;) Jææævlig varmt (egentlig ikke lov te å si sånt me tanken på at vi ikke har såååå my govær hjemme...)! Men d e d... hehe
    Kos dæ masse videre og oppdater bloggen så ofte du kan! Æ vente i spenning :) KLEM Toril

    SvarSlett
  2. Ha ein flott tur vidare paa Lombok og Gili. Signing off to write postcards by the pool..

    SvarSlett