torsdag 29. juli 2010

Siste stopp: Kuala Lumpur

Kuala Lumpur betyr visstnok "gjoermete estuarie" fra tidligere tider. Jeg har ikke akkurat funnet mange tegn paa opphavet til navnet paa denne metropolen, det var derimot en slags innbydende men paa samme tid eksotisk overgang tilbake til sivilisasjonen. Rart aa tenke paa at det kun er faa dager siden jeg traska rundt paa Gili Islands, kunn forbikjoert av hestedrosjer og syklister, samt dusja i saltvann. Her i KL, Malaysia er det relativt rent, pent og urbant. Ikke mange vestlige aa se her i forhold til Bali & Gili, og det er en del glaning spesielt naar jeg tar LRT'n, men det er jo bare morsomt! I gaar kom tilogmed en malaysisk gutt bort til meg og spurte om jeg var fra Europa og om jeg hadde proevd aa staa paa ski (det var hans store droem).

At det kan vaere saa abnormt enkelt aa finne frem i en saa stor asiatisk by er egentlig ganske merkelig, men da oppsummerer jeg grunnen med ett enkelt ord : tog. Jeg har farta paa kryss og tvers gjennom KL uten problemer, ved bruk av spesielt LRT - Light Rail Transit, et hoeyhastighetstog. Selv en ape kunne funnet ut av det systemet (og naar jeg tenker tilbake paa en viss nevnt sjekkereplikk saa stemmer jo det ganske bra!).

Her bor jeg paa et enkelt hostel kalt Matahari Lodge, til 54 kr natta ipaa sovesal foerste natta, og 64 kr natta paa singelrom i natt. Genial plassering i Chinatown - tett ved billig gatemarkedshopping og Reggae Bar (nevnt i Lonely Planet), og noen skritt fra en LRT-stasjon.

Da jeg kom i gaar var jeg noget sliten etter aa ha staatt opp kl.4, men var litt for gira etter aa se Petronas Twin towers og KLCC Suri shopping centre - saa turen gikk dit. Og der gikk mye av dagen gitt. Paa kvelden gikk jeg til Reggae Bar og hadde funnet noen nye venner etter noen minutter. Komisk plass, men veldig goey! Jeg var littegranne troett da jeg maatte staa opp kl. 06:45 i morges, men hvis jeg skulle komme meg opp pa Petronas Skybridge var det bare aa bite tennene sammen. For aa sikre deg en plass maa du nemlig dra tidlig og stille deg i koe for aa booke en billett. Jeg satt paa gulvet og halvsov i de snaue to timene det tok, saa det gikk jo fint. Deretter gikk turen til sommerfuglparken, der jeg nerda rundt med kameraet mitt en times tid, foer jeg dro tilbake til Petronas. Utsikten var flott, men det var mest kult bare aa ha vaert der egentlig, paa brua i 41.etg mellom de 88.etg. (droeye 400 m) hoeye taarnene. Imponerende byggverk! Resten av dagen har jeg tilbragt med aa prute saa det hagla ringgit paa markedet i Chinatown, og saa har jeg vaert og kikka litt rundt paa kvelden. Petronas var forresten flottest om kvelden.

Akkurat naa er jeg litt sur paa ryggsekken min som nekter aa la meg putte oppi noe mer, men jeg kan vel ikke forvente at den skal kunne utvide seg til det uendelige heller. Hjemreisa begynner i morra, det foeles megakjipt men det blir da sikkert litt godt aa komme hjem og... Det gjoer jeg imidlertid ikke foer paa loerdagskvelden, saa det blir en lang tur. Ingen egne bilder jeg faar lagt inn denne gangen heller, men det kommer senere... Hasta la vista!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar